True Insight
Blog

In tijden van verdriet, onrust en angst                                       25 juli 2014

Op dit soort nare tijden, als we er mee geconfronteerd worden dat het lijden onverwacht en uit onvermoede hoek kan toeslaan, is het belangrijk om te weten hoe je jezelf kunt opvangen en begeleiden in je verdriet en misschien zelfs in je boosheid. Vooral als je merkt dat je er in blijft hangen en het niet kunt loslaten. Dat wordt nu ook extra lastig omdat er iedere dag nieuws in de media komt en we elke dag gevoed worden met nare beelden en het immense verdriet van zo velen in ons land. En ook als we zelf niet direct betrokken of geraakt zijn, kan intens verdriet van anderen, of zoals nu, een drama dat vele harten raakt, vragen om extra aandacht voor onze emotionele leefwereld. Want voor een gezonde emotionele leefwereld is het belangrijk dat we stil kunnen staan bij onze gevoelens. Tegelijkertijd is het belangrijk dat het ons leven niet ontwricht, vooral als we niet direct betrokken zijn. Het is heel normaal om mee te leven, om ook geraakt te worden in je eigen gevoelens van gemis om dierbaren die je verloren hebt. Velen van ons hebben wel iemand verloren en dat verdriet kan weer wakker worden als je geconfronteerd wordt met het verdriet van anderen. Vooral als die gevoelens van verlies en verdriet nog niet goed verwerkt zijn. Ook kan het angst oproepen: we weten niet wat morgen gebeurt. Sommigen kunnen dieangst en onzekerheid slecht hanteren.

Een aantal zaken kunnen daar bij helpen. Hier volgend 3 tips:

1Zorg dat je voldoende rust en slaapt Het is zo simpel en zo essentieel. Een uitgerust mens kan veel meer aan in het leven. Moeheid is geen goede basis om aan de toekomst te denken of om plannen te maken voor de toekomst. Je energiepeil is dan zo laag dat het voor de hand ligt dat je eerder slecht-nieuws-scenario’s bedenkt dan dat je open staat voor de mogelijkheden die het leven en de mensen om je heen ook kunnen bieden. Ben je moe? Maak dan liefst geen plannen voor de toekomst. Of zorg dat het overzichtelijk blijft en hou jezelf voor ogen dat je energie peil laag is en een rol kan spelen in eventuele angstgevoelens.

2. Rouw aandachtig: Neem de tijd om te rouwen en geef aandacht aan het rouwproces:

Hier kunnen Mindfulness en Heartfulness een belangrijke rol spelen: wordt je bewust van wat er in je omgaat: welke gedachten komen er in je op? Welke gevoelens zijn daar aan gekoppeld? Hoe reageert je lijf daarop? Welke nieuwe gedachten veroorzaakt die cirkel in je gemoedstoestand? Neem waar, oordeel niet en blijf aandachtig. Dan komt er vanzelf een moment van innerlijke rust. Kun je dit niet alleen, vraag dan iemand om bij je te blijven en je te helpen met deze introspectie, deze manier van zelfreflectie. Belangrijk is dat je de natuurlijke flow, deze energie in jezelf toestaat: laat je gedachten vrij, je gevoelens stromen en sta je lijf toe de energie in de cellen te laten bewegen. Dit is een manier van Diepgaand Waarnemen in jezelf.

3. De Focus Transformatie beleven

Na Diepgaand Waarnemen volgens de Mind- & Heartfulness wijze en het bereiken van je punt van innerlijke rust en balans, is het van belang je aandacht, je focus te verleggen.  Als je aandacht vooral ging naar het waarnemen van verlies en wat dit verlies voor je betekent, neem dan nu detijd om waar te nemen wat er WEL nog is. Voel dankbaarheid voor alles wat er in jouw leven aanwezig is dat voor jou van waarde is. En sta jezelf toe te genieten van deze waarde: maak dit je punt van aandacht, je focuspunt.

Als je het rouwproces hebt afgerond op een manier die werkt, zul je merken dat deze nieuwe focus als vanzelf ontstaan kan: Je hebt je focus dan niet simpelweg verlegd maar getransformeerd: er is van binnenuit ruimte ontstaan voor deze nieuwe manier van ervaren, je  nieuwe punt van aandacht en focus.Sta je hart en je lijf toe zich over te geven aan de flow van energie die dit met zich meebrengt. Dit is een belangrijke fase in de heling. Als je hem overslaat, doe je jezelf te kort!

In het licht van de gebeurtenissen van de afgelopen week zou je bijvoorbeeld kunnen besluiten om heel bewust en met volle aandacht te genieten van je geliefden. Merk in hoeverre het leven je zodanig in beslag nam dat het bijna leek alsof je ze als vanzelfsprekend nam. Neem nu de tijd om je dankbaarheid te ervaren en hier uitdrukking aan te geven. Zodat ze weten en voelen hoeveel ze voor je betekenen. Soms geven we te weinig woorden aan onze liefde en laten we te weinig direct merken hoeveel iemand voor ons betekent. Dat is zo jammer want ieder van ons hunkert er naar geliefd te worden. Laat de liefde die er is niet verloren gaan want liefde is te kostbaar!

Als je deze stappen in het proces hebt toegepast op een manier die werkt, dan zul je merken dat er echt ruimte in jezelf is ontstaan. Merk je echter dat je het verdriet, de onrust en angst en misschien zelfs je boosheid niet los kunt laten, dan is er in de diepte blijkbaar meer aan de hand. Onderzoek je reacties: Wat triggert mij? Welke gedachten en gevoelens roept het op? Waar doet het me aan denken? Kortom: wat heb je zelf nog te verwerken? Lukt je dit niet alleen, zoek dan iemand op die weet hoe hier mee om te gaan en jou verder te helpen in je proces.

 

door Marion Gulpers


0655 988 689
Lindenlaan 75, 1185 LC Amstelveen - Noord-Holland, Nederland
Naar desktopsite gaan
Mobiele website van Allebedrijvenin.nl
sc